Kommer du Fastlandsveien fra Fredrikstad (fylkesvei 108), kommer du først til Hvalers mest befolkede øy Vesterøy. Dernest går veien videre over Skjelsbubrua til Spjærøy, Hvalers fjerde største øy. Straks du er over brua, som åpnet i 1964, har du Dypedalåsen Sykehjem, Hvalers eldresenter med sykehjem og omsorgsboliger på høyre side. Fra Skjelsbubrua har du en fantastisk utsikt mot sør-vest, med konturene av Torbjørnskjær fyr langt i det fjerne.
Siden det er en merket kyststitrasé på Spjærøy på rundt 12 km foreslås det at du følger den for å få et inntrykk av denne litt smale øya med Skjelsbusundet på vestsiden og Asmalsundet på den østre. I første veikryss etter brua, er det skiltet til Dypedal, Spjær, Kystmuseet og Brottet amfi på høyre side. Ta av her og allerede etter 200 meter er du ved Kystmuseet Hvaler, en lokalavdeling under Østfoldmuseene. I tillegg til en have med frukttrær med stedstypiske fruktsorter, består denne vakre gården Nordgården av tre bygninger; Hovedhuset med en historie tilbake til 1600-tallet, en større låve med bygdesamlingen samt Emilstua, der familien Walstrøm bodde mens far Emil jobbet som stenhugger. Huset ble flyttet til kystmuseet fra Ødegårdskilen på 1980-tallet.


Fra Kystmuseet er det en hyggelig opparbeidet sti ned til Brottet Kystkultursenter der Brottet Amfi, formet som et gresk teater, ble anlagt på dugnad i 2004/2005. Dette ga støtet til at Hvaler Kulturvernforening tok ansvar for å videreutvikle dette tidligere stenhoggeromårdet til et flerbrukssted med gamle bygninger fra stenhoggerperioden, et båtbyggeri, sti gjennom sivet og anlegg for bading på Løkholmen, lekeplass (kystlekeplassen) og et større bryggeanlegg. I tillegg finner du tre kystledhytter i dette området ved Skjelsbusundet. I området var det en rekke stenbrudd med drift fra 1890-årene til den siste stenhoggeren sa farvel i 1981.


Fra Brottet går turen videre på stien gjennom sivet, opp trappa i retning Spjærøy kirke som sto ferdig i 1891. Før du når kirken, passerer du gjennom Dypedal som en gang hadde skole (1893-1968), et bygg for sjømannsforeningen, butikk, poståpneri og båtbyggeri. I dag er disse samfunnsfunksjonene borte, og området består nå av flere nybygde hus. I havneområdet er det etablert en stor marina og båthotell.

Ved Spjærøy kirke står du ovenfor to valg, enten å gå over parkeringsplassen og på kyststien mot Sand, eller veien videre mot Spjær. Velger du å dra i retning Spjær og Spjærholmen og den langgrunne Spjærkilen passerer du en flott nyetablering, Eplehagen Havna, med rundt 5000 trær. Her finner du en egen gårdsbutikk. Vel ute ved Spjærkilen kan du parkere tett ved kilen der Oslofjordens Friluftsråd har parkeringsplass for turfolket.
Tilbake ved kirken går du i inn i Lindalen retning Sand. Lindalen er et fascinerende område med urskog. Til venstre i høydedraget over skogsstien er det flere store jettegryter, noen av disse flere meter dype.
Etter noen hundre meter på kyststien møter du tydelige spor etter stenindustrien som også dominerte deler av Lindalen og området rundt Sand i samme periode som på Dypedal. Fra begge disse områdene ble det skipet ut sten (granitt) til en rekke land i Europa, Afrika og Sør-Amerika. Området hadde også på begynnelsen av 1900-tallet en stor svensk befolkning. I året 1900 var over 15% av Hvalers befolkning født i Sverige.
Før du kommer helt ned til Sand Marina gjør kyststien en avstikker til Torvmyra, et myrområde der det rundt 1. verdenskrig ble tatt ut torv til brensel da det var stor mangel på basisvarer, herunder ved til brensel.
I området ved marinaen på Sand, der det også er restaurant og kiosk, ligger det et vrak som er gitt spesiell oppmerksomhet av Maritimt Museum. Dette er restene av det 160 år gamle slaveskipet Christiania, et skip som senere ble brukt til å frakte emigranter fra Norge til USA. Det er satt opp en informasjonstavle om skipets historie på stranda rett innenfor der vraket ligger.

Kyststien følger nå veien videre nordover langs Asmalsund i et område med et større antall hytter (Bastofeltet). Fra denne veien er det utsikt over til Knatten der forfatteren Johan Borgen og kona Annemarta bodde, og der sistnevnte skrev boka Urtehagen på Knatten.
Snart er du over i området Sydengen, det andre av to boligfelt på Spjærøy (i tillegg til Dypedal). På vei opp til boligfeltet ligger det nok et vrak som del av den gamle kommunale kaia. Dette er rester etter bark Falcon, bygget i Trondheim i 1842, avrigget i 1885 og senere brukt som lekter. Sitt siste hvilested fikk så Falcon som bryggefundament for brygga som nettopp bærer båtens navn Falconbrygga.


Ved snuplassen på Sydengen deler kyststien seg i to. Går du til høyre her, fører skogsveien deg mot campingplassen Myrvoll som eies av Samorganisasjonen i Fredrikstad, videre fram fører veien/stien til Norsk Speiderforbunds leirsted i Tredalen ved Skjelsbusundet. Herfra kan du følge veien videre og komme ut ved fylkesvei 108, med skilting tilbake til Brottet og Kystmuseet.
Velger du heller å gå den asfalterte veien fra Sydengen, vil du etter et par hundre meter komme til Norges lengst fungerende Folkets Hus fra 1898. Dette er et historisk viktig bygg som ble restaurert på 1980-tallet. Bygget ble reist av stenhoggerne og ble med det et viktig forsamlingslokale både for Arbeiderpartiet, fagbevegelsen, avholdsbevegelsen og for bred kulturell aktivitet. Fortsatt er det arbeiderbevegelsens partier som benytter dette historiske bygget, men huset leies også ut til private selskaper og frivillige lag og foreninger.

Vel tilbake ved fylkesvei 108 er runden på rundt 12 km tilbakelagt i et variert kystlandskap der det på Spjærøy ikke er langt mellom naturperlene og de historiske stedene.
Velkommen til Spjærøy!
Tekst og bilder: Paul Henriksen